کد مطلب:90436 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

دوستی و دشمنی برای خدا











«عن ابی جعفر الباقر علیه السلام: لو ان رجلا احب رجلا فی الله لاثابه الله علی حبه ایاه و ان كان المحبوب فی علم الله من اهل النار و لو ان رجلا ابغض رجلا لله لاثابه الله علی بغضه ایاه و ان كان المبغض فی علم الله من اهل الجنه.»: امام باقر علیه السلام فرمود: اگر مردی، را به خاطر خدا دوست داشته باشد، خداوند متعال به سبب این محبت او را پاداش می دهد، گرچه محبوب در علم خدا از اهل دوزخ باشد و اگر مردی كسی را برای خدا دشمن بدارد، ثواب این دشمنی برای او محفوظ است، اگر چه آن كس فی علم الله اهل بهشت باشد.

توضیح مطلب این است كه فرد محبوب، ممكن است منافقانه خود را از اهل ایمان جا زده باشد و در دید مردم، گناهی مرتكب نشود و مانند دیگر مردم نیكوكار، به اعمال صالحه اقدام نماید و در این راستا جلب محبت كند، این محبت دارای اجر و پاداش است، با اینكه او در واقع اهل ایمان نیست و برعكس اگر فردی به جهت تقیه، یا جهات دیگر، در ظاهر از راه و رسم دیانت، خودداری كند، گرچه در واقع اهل ایمان است، اگر كسی او را دشمن بدارد، این دشمنی چون برای خداست، دارای ثواب است، گرچه مبغوض از اهل بهشت و واقعا مومن باشد. كوتاه سخن آنكه در دوستی نباید، از حدود دین تجاوز نمود، گناهكار شد و در دشمنی نیز، نباید از حد دیانت گامی فراتر گذارد و از فرمان الهی تمرد نماید.

جوانی به حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب و عرض كرد، یا رسول الله انی احبك، تو را دوست دارم، پیامبر فرمود: مانند دیده ات؟ عرض كرد بیشتر مانند پدرت؟ بیشتر مثل محبت به مادرت؟ عرض كرد: افزونتر مانند محبت به خودت؟ بیشتر و افزونتر، فرمود: مانند محبت به خدایت؟ گفت: نه یا رسول الله، الله، الله هرگز كسی را مانند

[صفحه 474]

خدایم، حتی شخص شما را نیز دوست ندارم و اگر شما را دوست دارم به خاطر خداست، زیرا دوستی شما را به من امر نموده است.

پیامبر رو به جمع حاضر نموده و فرمود:

«هكذا كونوا، احبوا الله لاحسانه الیكم و انعامه علیكم و احبونی لحب الله.»

این چنین باشید كه این جوان گویای آن است، خدا را دوست بدارید، چون كه او محسن و منعم شماست و به خاطر دوستی خدا مرا نیز دوست داشته باشید.


صفحه 474.